Studiebeurs

Gerard Sanderink studiebeurzen voor Twents technologietalent voor derde keer uitgereikt

ENSCHEDE, 29 september 2017 – Op de Saxion Stadscampus in Enschede zijn vandaag voor de vierde keer de Gerard Sanderink Studiebeurzen uitgereikt. Dit jaar namen opnieuw zes talentvolle studenten de beurzen van Sanderink persoonlijk in ontvangst. Vier van hen studeren aan de Universiteit Twente en vijf studeren bij Saxion.

Initiatiefnemer en grondlegger voor deze beurzen is Gerard Sanderink. Met de financiële bijdrage per student van 10.000 euro per jaar stimuleert Sanderink jonge, talentvolle studenten met aantoonbare capaciteiten op het gebied van technologie in hun verdere ontwikkeling. De beurs wordt per jaar toegekend. In principe wordt de beurs bij gelijkblijvende omstandigheden gehandhaafd tot het einde van de studie. Jaarlijks stelt de Stichting Gerard Sanderink vast aan wie de nieuw te vergeven beurzen worden toegekend. Dat gebeurt op basis van een aantal criteria. Onder andere moeten de studenten een technische studie volgen aan de Universiteit Twente of Saxion, woonachtig zijn in Twente, bereid zijn zich na afronding van de studie te verbinden aan een Twents bedrijf en zich maatschappelijk breed te ontwikkelen. Wim Boomkamp, voorzitter College van Bestuur Saxion: "Wij vinden het een geweldig initiatief, dat precies past in onze opdracht om techniekonderwijs te stimuleren. Jong talent krijgt een unieke kans en is straks een aanwinst voor het regionale bedrijfsleven." Thom Palstra, rector magnificus van de Universiteit Twente: ‘Wij vinden het fantastisch dat Gerard Sanderink deze beurzen beschikbaar stelt voor talentvolle studenten. Deze krijgen zo de kans om op de UT een hoogwaardige en toekomstgerichte opleiding te volgen en opgenomen te worden van een multidisciplinaire academische omgeving.’

Saxionstudent Laura te Nijenhuis: “Tijd die ik normaliter aan werk zou spenderen, kan ik nu gebruiken voor school, vrijwilligerswerk en sport. Ook volg ik een minor aan de Wageningen UR, wat nooit had gekund als ik de Sanderinkbeurs niet had gekregen. Kort samengevat heeft de beurs mij dus heel veel vrijheid opgeleverd om me te kunnen ontwikkelen op de manier die bij mij past.”

Over Stichting Gerard Sanderink
Ondernemer Gerard Sanderink is onder meer eigenaar van het investeringsbedrijf Sanderink Investments, waaronder IT-bedrijf Centric, technologiebedrijf Strukton en advies- en ingenieursbureau Antea Group vallen. Gerard Sanderink, geboren en getogen in Twente, draagt de regio een warm hart toe. Om zich in te zetten voor de regio heeft hij het beurzenprogramma gestart met het doel om jonge, talentvolle studenten voor Twente te behouden en in hun verdere ontwikkeling te ondersteunen. Daarnaast werkt hij aan het Sanderink Technology Centre, een innovatiecentrum dat als innovatieversneller moet dienen voor talentvolle jonge technici.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naast de Gerard Sanderink Beurs ontvangen de studenten regelingen van de overheid zoals de OV kaart. Ook kunnen studenten een beroep doen op studiefinanciering. Informatie hierover is te vinden op de website van de Dienst Uitvoering Onderwijs van het Ministerie OC&W. De Gerard Sanderink Beurs is bedoeld om studenten de mogelijkheid te geven te studeren zonder dat zij een hoge studieschuld opbouwen.